Alla inlägg den 23 september 2010

Av shadowlife - 23 september 2010 14:47

Jag tror mer på den här jobbcoachen än den jag hade tidigare, den här vill till och börja med ses oftare, följer inte boken slaviskt. Det bästa av allt är ju att få sitta på ett kontor och inte i en hotell lobby och känna sig dum, dålif och iaktagen när man försöker utvecklas i sitt jobbsökande.


Så har högre förväntningar nu än när jag gick dit imorse. Känns riktigt bra, har fått lite råd till intervjuven jag har. Hoppas på den, men samtidigt så känns jobbet långt borta. Men först intervjuven och se hur den går, sen är flytt och pendlingsbekymmer nästa problem.


Så ska kolla igenom lite frågor och se vad jag kan tänka på, men jag kan ju inte göra mer än mitt bästa.


Ska ut en sväng för frisk luft, sen så ska jag iväg och extra jobba lite. Så ska bli skoj att lära sig lite och få en ny erfarenhet att berätta om på intervjuven.


 

Av shadowlife - 23 september 2010 08:00

Att göra idag

  • jobbcoach
  • plugg?
  • jobba

Inte så mycket på den listan, men är de fasta punkterna. Ska skriva personliga brev också.

Kanske kollar lite på stan i Uppsala när jag ändå går förbi


 

Av shadowlife - 23 september 2010 06:58

Var ju på en populärvetenskaplig föreläsning igår som handlade om sökmotorer och främst Google till för fyra år sedan. Den var givande, tog tyvärr inte anteckningar så får berätta lite ur minnet.


Google var ett gammalt dokorandarbete, så den första verionen av den fanns upplagd på nätet och fungerade inte så bra. Hela avhandlingen som doktoranderna (Standford?) skrev beskriver hur Google fungerade fram till för ungefär 4 år sedan. När google kom så var en av sökmotorerna som var stora altavista, men den fungerade på ett annat sätt och var lätt att spama.

Fick även vetaatt länkarna ut från wikipedia inte räknas i Googles algoritmer för bästa sökning, dels då wikipedia inte vill och folk skulle sitta och förstöra och försöka spamma wikipedia för att hamna högt upp på google sökningar.


  Bilden är härifrån


Något som var lite roligt var att ungefär 75 % inte klickar under sökresultat 4 på google. Men kommer inte ihåg riktigt.

Vill nästan hålla med Bart, man använder nästan Google som första alternativ när man vill ha red på något.


 


Av shadowlife - 23 september 2010 06:49

Lyckades inte ringa personen jag skulle igår, men fick tag på den på annat sätt. Så ska träffas inne i Uppsala nu på morgonen. Så hoppas att det är en bättring mot den andra jobbcoachen. Har redan förhoppningar på det, dels då jag slipper träffa den här i lobbyn på ett hotell. Borde ha sett det som en varningssignal om att den andra inte var seriös. Men fick ju rådet att säga till att jag ville ha en annan, så nu får jag se och hoppas.


Ska ta och göra lite på engelsaläxan som jag fick tidigare i veckan. Ska översätta 14 meningar, men det är lite nya ors som jag inte vet översättningen på, men google translation kanske får funka tills vidare.


Är lite sugen på att gymma idag med, då det vissades framsteg igår trots att jag har varit inne på akademiska förra veckan. Men ska nog ta det lugnt nu ibörjan.


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken typ av spel är roligast/trevligast?
 Dataspel
 Tv-spel
 Sällskapsspel/Brädspel
 Utomhusspel
 Kortspel

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25 26
27 28 29 30
<<<
September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards