Alla inlägg under oktober 2010

Av shadowlife - 28 oktober 2010 10:51

Vad är det första ni tänker på när ni hör "munken som sålde sin ferrari"?


Det är en bok som jag har lånat av en kompis som jag läste ut igår, boken har ca 200 sidor så den är inte så tjock som många andra böcker. Men den är otroligt rik på information. Den tar upp saker som man tycker det här är ju självklart, men ändå tänker man inte på det i den utsträckning man borde.

Samtidigt är det det som är så bra med boken tycker jag, att det som tas upp finns redan hos en, bara att man behöver söka djupare i sig själv.

En sak som är riktigt bra är att det är en sammanfattning i slutet på kaplitlena vad munken har berättat om, så är det något man undrade över eller bara vill minnas så är det bara att kolla på sammanfattningen.

Tycker även att det är bra att det är som en berättelse.


Några saker som jag tyckte var självklara var:

  • Att ens livskvalitet beror på ens tankar.
  • Det finns inga misstag i livet - bara lektioner
  • Att upptäcka sina drömmar och jobba för att förverkliga dem

Vid en googling såg jag att boken skulle bli film 2006, där författaren spelar en av huvudrollerna. Men jag vat inte så mycket mer om det. Är det någon som sett filmen eller läst boken, dela gärna med er av åsikter.


Adlibris - munken som sålde sin ferrari


 

Av shadowlife - 25 oktober 2010 14:00

Beställde ett par skor förra veckan som går mot alla mina principer, 13 cm klackhöjd, platå 2,5 cm säger ju en del. Men de var riktigt sköna att gå i, stukade inte fötterna.

Hjälpte lite att det var kilklack på dem

Det är dessa fast i grått.


Har provat att gå i en trappa med dem, vilket enligt mig är det svåraste, specielt nedför. Så nu är det bara att vänta in bra tillfälle att ha dem ( = inte blött eller regningt )


 

Av shadowlife - 25 oktober 2010 13:50

Hittade en webbutik idag som jag inte har kännt till tidigare. De hade flera snygga plagg där, precis i min still.


Länk


Tipsa gärna om olika webbutiker, har en del i mina bokmärken, men vill gärna ha flera.


 

Av shadowlife - 23 oktober 2010 12:04

Har väl insett att det redan säljs julmust och julpynt, fast det är oktiber. Drack min första julmust för året förra veckan. Insåg nyss att jag ville lyssna på en av jullåtarna jag har hittat för något år sedan på youbtue. Den är väl inte alls julig egentligen, men ibland känner man så när julen är slut.


Funderar på att lägga in youtubeklippet, men det blev länkning till det.


Såg även att Uplands Nation här i Uppsala kommer ha Jul på Uplands igen, så det är ju perfekt om man vill göra en god gärning eller om man inte har möjlighet att åka hem m.m


Så är det tidigt att börja känna av julen närmar sig fast det bara är oktober och det just nu inte är någon snö på backen.


 

Av shadowlife - 21 oktober 2010 14:21

Såg även filmen Desperado för några dagar sedan. En av skådisarna är Antonio Banderas, om jag ska vara ytlig har riktigt härligt hår i den här filmen.


Desperado är från 1995 och är den andra filmen i serien om El Mariachi. Antonio Banderas axlar i den här filmen huvudrollen som El Mariachi. En person som har förlorat allt vars livsuppgift har blivit att hämnas, ju närmare sitt mål han komemr desto mer inser han att han har att förlora genom sin livsuppgift.


Personligen gillar jag filmen, den har en story bakom allt våld, den är lite knepig att förstå ibland, men det finns så härliga kontraster mellan hämd, kärlek, hat m.m Tycker ju personligen att jag har sett de flesta filmer och att de är ganska uppenbara, men det var inte den här. Rekomenderas varmt.



 

Av shadowlife - 21 oktober 2010 14:10

Såg filmen From Paris with love för några dagar sedan. Titeln ger assosiationer till att det kan vara en romantisk film, men det var det inte.


Filmen utspelar sig i Frankrike (Paris) där James Reece jobbar för embasadören men även som hemlig agent. Han vill ha mer ansvar på jobbet. Han får sin chans vid ett tillfälle då han äter middag med sin flickvän där hon friar till honom. James åker för att hämta upp sin partner Wax på flygplatsen och efter deras möte visar sig saker och ting inte riktigt gå som James vill.


Mycket spännande film, svårt att lista ut vem skurken/de onda var i den här filmen, däremot så är den spännande och vi får se en vänskap växa fram...


 

Av shadowlife - 12 oktober 2010 09:56

Var som skrivet på Zumba igår, var andra gången. Såg att det var fullbokat igen.


Det var ungefär som sist, hon som håller i det hade sådana kläder som man tänker sig att zumba instruktör ska ha, i alla fall jag. Gillar att hon har illrosa skosnören på skorna.


Men det var ungefär som förra veckan, den största skillnaden var väl att jag lyckades hitta min kordination så det gick lite bättre. Men skulle fortfarande uppskatta lite mer än att bara följa efter, kanske höra något. då det är så lätt att hamna i fel stegkombination.


Däremot så gillar jag fortfarande kännslan av dance battle mitt i passet, men då det är så många där så är jag lite orolig för att jag ska få en hand eller något på mig under passet. Men det har ju gått bra hittils :)


 

Av shadowlife - 12 oktober 2010 09:26

Fick för ett tag sedan tipsen om boken/filmen "My sister's keeper" och har nu nyligen sett den. Den var ändå lite berörande då ibörjan tog den upp lite som fick några tårar att falla. Så den berörde mig.


My sister´s keeper handlar om en familj där den äldsta dottern (Kate) har cancer och har left med den länge, familjen har en yngre dotter (Anna) som har framställts för att kunna hålla liv i Kate. Filmen börjar med att Anna går till en pantbank och pantsätter ett smycke och senare får man veta att hon har anlitat en advokat då hon inte vill att hennes föräldrar ska använda henne som reservdel till Kate. Under filmens gång får vi följa Annas kamp, men även moderns kamp mot Anna. Vi får även följa Kates kamp mot sjukdommen och hennes relationer till sina syskon och föräldrar.

Filmen har många tillbakablickar som ger djup till historien, som gör att den berör på ett starkt och bra sätt.



Då jag själv har haft flera familjemedlem som har varit sjuka i cancer så känner jag igen en del kännslor som berörs i filmen. Så den visar inte bara en persons kamp untan flera inom samma familj, där alla har olika metoder för att kämpa.


Rekomenderar filmen.

 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Omröstning

Vilken typ av spel är roligast/trevligast?
 Dataspel
 Tv-spel
 Sällskapsspel/Brädspel
 Utomhusspel
 Kortspel

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards